Groep 7/8
Beste lezer,
Hier een schrijven over onze groep 7/8. U
zult enige indruk krijgen van het reilen en zeilen in groep 7/8.
Twee lokalen
Dit jaar hebben we twee leerruimtes
gekregen. Het lokaal van gr. 7/8 en het oude computerlokaal. Het computerlokaal
is intussen verbouwd tot gewoon lokaal.
Het lokaal van gr. 7/8 noemen we ook wel het ‘gezamenlijke
lokaal’. Daar worden de vakken gegeven die voor geheel groep 7 en 8 zijn. Een
stukje van het oude computerlokaal is het lokaal voor groep 8 waar zij les
krijgen in de vakken die niet samen met groep 7 zijn. Dit betekent dat groep 7
dan een eigen lokaal heeft in het ‘gezamenlijke lokaal’. Verder bevinden zich
in het lokaal van groep 8 ook een gezellige leeshoek, een technische hoek
(Lego, Kapla, Knexx) en een grote knutseltafel. Deze ruimtes mogen gebruikt
worden als kinderen klaar zijn met hun werk. Ook worden deze ruimtes ingezet om
groepswerk te doen.
Op de momenten wanneer de leerkracht instructie geeft, is de
onderwijsassistent in het andere lokaal aanwezig om de leerlingen te
begeleiden. Zo hebben we de relatief grote groep over twee ruimtes verdeeld
waar dan ook continu toezicht en begeleiding is.
Niveaugroepen
De leerlingen krijgen de bekende vakken
die op school gangbaar zijn. Voor elk vak hebben we voor een specifieke
werkwijze gekozen. Binnen de hoofdvakken (rekenen, taal, spelling, begrijpend
lezen, studievaardigheden) werken we met 3 á 4 niveaus. Hieronder een schema
hierover:
Extra instructie
|
De leerling vindt de stof over het algemeen
lastig en krijgt extra hulp.
|
Regulier
|
De leerling kan de stof goed volgen, maar
heeft meestal de gewone instructie nodig.
|
Regulier +
|
De leerling kan de stof heel goed aan en
mag regelmatig meteen of na een korte instructie zelfstandig met de les aan
de slag. Voor sommige vakken is er extra uitdaging.
|
Verrijking
|
De leerling kan de stof heel goed aan en
mag vaak meteen zelfstandig met de les aan de slag. Zij krijgen extra
uitdaging door middel van andere opdrachten.
|
Alle leerlingen werken met Snappet. Binnen Snappet werken de
kinderen, zodra ze de les afhebben, verder in het adaptieve gedeelte (Plusje en
Werkpakket). Daar krijgen ze vragen op hun eigen niveau binnen het gestelde
lesdoel. U kunt zelf ook met uw kind in Snappet meekijken en zien hoe hij/zij
ervoor staat.
We hebben afspraken gemaakt over de
plekken waar de kinderen mogen werken. Na de instructie mogen ze aan hun eigen
tafel blijven werken, maar is er ook de mogelijkheid om je in een stiltehokje
terug te trekken of op een andere plek met een medeleerling samen te werken.
Algemene zaken
- Elke maandag zendingsgeld
- Iedere maandag krijgt een leerling een
beurt voor de ‘Bijbeltekst van de week’. Hij/zij mag zelf een Bijbeltekst
uitkiezen die we die week uit ons hoofd leren. Deze wordt niet overhoord, maar
na vele keren gezamenlijk opgezegd te hebben, ga ik ervan uit dat de tekst in
het hoofd zit. Het is de bedoeling dat het kind kort vertelt waarom het die
tekst gekozen heeft. Wellicht kunt u hem/haar daarbij helpen.
-
De kinderen hebben een Bijbeltekstenschrift.
Hier werken we regelmatig in om Bijbelteksten op te schrijven die tijdens de
godsdienstles aan bod zijn geweest.
-
De kinderen werken met een weektaak. Al
het werk (hoofdvakken) voor de desbetreffende week staat daarop. Aan het begin
van de week plannen zij al het werk. Iedere morgen, voor we aan het werk gaan,
maken de leerlingen een dagtaak. Deze filteren ze uit de weektaak. Op deze
manier willen we de kinderen leren plannen en de zelfstandigheid bevorderen.
-
Voor het vak spelling krijgen de kinderen
een woordpakket om over te schrijven.
-
Bij de instructies maken we zoveel
mogelijk gebruik van wisbordje en/of pen en papier om zo de ‘schermtijd’ te
verdelen.
-
Alle leerlingen mogen een taal kiezen
(geen Engels) om te leren. Dit is verplicht voor leerlingen in de Plusgroep en
leerlingen in de niveaugroep Verrijking bij spelling. Voor andere leerlingen is
dit facultatief, maar bieden we het wel aan.
-
Er gebeurt nog een hele hoop meer in de
klas. Hierboven dus een greep uit wat we doen.
Huiswerk
Er zijn een aantal vaste dingen aan
huiswerk in groep 7/8. Hieronder vindt u een lijst:
-
De dagtaak moet thuis afgemaakt worden
(als deze niet op school af is). Leerlingen plannen soms ook bewust een stukje
huiswerk in. De hoeveelheid werk kan meer zijn dan in een reguliere schooldag
te maken valt. Dat is bewust gedaan, zodat de leerlingen thuis aan hun huiswerk
werken. De leerlingen krijgen geen extra werkbladen of dergelijke mee naar huis
voor de basisvakken. Dat staat allemaal op de weektaak. Uiteindelijk moet aan het einde van de week de weektaak om 11:45
klaar zijn.
-
Elke maandag Catechismus of Psalm. Tip: Laat uw kind elke dag een stukje leren en alles steeds
herhalen. Dit kan kort, maar doe het regelmatig. Zondagavond nog even gauw de
Catechismus leren, levert voor veel kinderen maandagmorgen stress op en de
woorden blijven over het algemeen minder hangen.
-
Toets godsdienst (bijv. Scheppingsdagen
e.d.)
-
(Woord)toetsen voor Engels
-
Topografie
-
Toetsen voor aardrijkskunde, geschiedenis
en biologie.
Het is niet de bedoeling dat uw kind meer
dan een uur per dag aan zijn huiswerk bezig is. Als dit af en toe voorkomt is
dat natuurlijk prima. Maar elke dag een uur is te veel. Voor leerlingen in
groep 8 die naar het VO gaan, kan dit wel een relatief normale situatie zijn.
Over het algemeen is er voor de leerling veel tijdwinst door op school hard te
werken, zodat hij aan zijn weektaak thuis minder werk heeft.
Wanneer u de indruk heeft dat uw kind te lang aan zijn huiswerk
bezig is en/of het levert veel stress op, dan hoor ik het graag. Samen kunnen
we dan kijken wat voor uw kind het best passend is.
De leerlingen hebben een agenda van school
gekregen. Het is de bedoeling dat deze elke dag mee naar school reist en aan
het einde van de schooldag weer mee naar huis reist. Oh ja, bij sommige
kinderen blijft het soms bij reizen, uitpakken is ook belangrijk!
Over het algemeen probeer ik elke week
een ‘weekmemo’ te sturen met het reilen en zeilen van de afgelopen week. Daarin
schrijf ik ook altijd het huiswerk voor de komende week.
Wanneer u vragen of opmerkingen hebt over
uw kind of over de gang van zaken in de klas, schroom niet om aan de bel te
trekken. Ik hoor wel eens van ouders dat ze een beetje schromen om aan de bel
te trekken (allerlei redenen), maar ik heb liever dat u twee keer te veel aan
de bel trekt dan één keer te weinig.
Verder wil ik u vragen om in uw gebed aan
de leerlingen en ons te denken. Zonder Zijn hulp, kracht, leiding en zegen
kunnen de kinderen en wij niet. Ik hoop van ganser harte dat we allemaal dit
schooljaar met de Heere zullen wandelen en ons door Hem laten leiden en dat
Zijn Woord, dat we elke dag mogen zaaien, vruchten voor Hem zullen
voortbrengen.
Hartelijke groeten,
meester Pieter & de juffen