Leestips

Goed kunnen lezen is een belangrijke vaardigheid voor het leven.

Voor de meeste kinderen is lezen een fijne bezigheid. Naast dat lezen leuk is, is het ook goed voor de ontwikkeling. Het vergroot de woordenschat, de algemene kennis, en het stimuleert de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Niet voor ieder kind is lezen plezierig. Voor kinderen met een leesbeperking is het juist erg moeilijk.

Tegenwoordig zijn er verschillende websites waar digitale boeken beschikbaar zijn. Een bibliotheekpas is vaak al voldoende om toegang te krijgen.

Hieronder enkele links naar zulke websites. Als school dragen wij geen verantwoordelijkheid voor de inhoud van de boeken. Het is soms even zoeken naar christelijke schrijvers.

Yoleo

Yoleo biedt kinderen de kans om door het lezen van hybride boeken (tekst gecombineerd met audio) lezen als leuker en makkelijker te ervaren. Yoleo geeft kinderen toegang tot een selectie van boeken die ze anders misschien niet zo gauw zouden oppakken. De game motiveert kinderen daarnaast om meer leeskilometers te maken.

Een hybride boek is een digitaal boek dat op pc, laptop of tablet gelezen kan worden. In een hybride boek staan de combinatie van de tekst van het boek, de auditieve ondersteuning door het voorlezen van de tekst door een menselijke stem en een gele meeleescursor (‘karaoke-lezen’) per woord centraal. Deze hybride vorm is uniek en werkt zeer positief bij kinderen die lezen lastig vinden.

Passend lezen Superboek

Bij Passend Lezen vind je onder Audiolezen een groot aantal boeken, kranten en tijdschriften en hoorspelen in gesproken vorm. De collectie bestaat uit meer dan 75.000 gesproken boeken. Voor volwassenen en voor kinderen. En dankzij de professionele voorleesstemmen ligt elk boek goed in het gehoor. De collectie wordt maandelijks uitgebreid met nieuwe titels.

Bij Superboek vind je de meest actuele titels in gesproken vorm, in braille of Jumboletter voor alle leeftijden. De collectie van Superboek bestaat uit ruim 11.000 jeugdboeken en ongeveer 20 tijdschriften. Van Jip en Janneke tot De Grijze Jager. Van Sjakie en de chocoladefabriek tot De waanzinnige boomhut.